مزایا و خطرات سونا خشک و بخار + نکات مهم استفاده – نسترن آرا

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که باید از سونا یا اتاق بخار دیدن کنید؟ کدام یک از این دو می تواند بهتر باشد؟ سونا یا اتاق بخار پیامدهای مهمی برای سلامتی دارند و قطعا ارزش امتحان کردن را دارند. آنها می توانند ایمنی را تقویت کنند، پوست شما را تمیز کنند و مزایای مهم دیگری برای سلامتی ارائه دهند. مزایا و خطرات سونا خشک و بخار .

در این مقاله

  • سونا چیست؟
  • فواید سونا
  • نکات حرفه ای هنگام استفاده از سونا
  • سونا در مقابل اتاق های بخار
  • خطرات استفاده از سونا

سونا چیست؟

سونا را می توان به عنوان نوعی از درمان به نام گرمادرمانی طبقه بندی کرد که از اشکال قدیمی تر به نام درمان زمین گرمایی نشات می گیرد. سونای دوم هزاران سال است که وجود داشته است و به سوناهای سنتی فنلاندی منتهی شده است که نمونه‌هایی از یکی از مطالعه‌شده‌ترین سوناها تا به امروز هستند.

سونا چیست؟

سوناها معمولاً شامل قرار گرفتن در معرض دوره ای حدود ۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد با هوای خشک هستند. رطوبت تغییر می کند، از ۱۰٪ شروع می شود، سپس به ۲۰٪ پراکنده می شود، با افزایش دوره ای رطوبت بیشتر، زیرا آب روی سنگ های گرم شده پرتاب می شود. مزایا و خطرات سونا خشک و بخار .

انواع مختلفی از سونا وجود دارد، از جمله:

  • سونا مادون قرمز (IR)
  • سونای خشک
  • سونای مرطوب
  • سونای دود
  • سونای بخار

سوناهای IR ساده هستند. آنها از نور مادون قرمز استفاده می کنند و در دمای پایین تر (حدود ۵۰ درجه سانتیگراد تا ۶۰ درجه سانتیگراد) کار می کنند، اما قدرتمندتر هستند. زمان قرار گرفتن در معرض آنها مانند یک سونا سنتی فنلاندی است، اما طول موج نور IR در فواصل مختلف تغییر می کند.

در مورد سوناهای IR، دکتر می گوید: “این نه تنها به تعریق کمک می کند، که راهی برای سم زدایی بدن شما است، بلکه مادون قرمز به بهبود بافت همبند، درد، و همچنین شل شدن فاسیا و عضلات و تاندون ها کمک می کند.” آرون هارتمن ، MD.

انواع مختلفی از سونا وجود دارد، از جمله:

  • احتمالاً به همین دلیل است که سوناهای IR در سال های اخیر محبوبیت پیدا کرده اند.
  • دما و تنظیمات ممکن است در سوناهای مختلف متفاوت باشد، اما هدف نهایی برای همه یکسان است – جوانسازی سلولی و التیام ذهن، بدن و روح.

مشاهده لیست سونا بخار خانگی و وسایل لازم + خرید آنلاین

فواید و مزایا سونا

فواید نشستن در سونا، چه سونا روسی، چه سونا ترکی یا هر نوع سونا دیگری بسیار قدرتمند است.

دکتر الکس پریوالت ، دکترای استئوپاتی، در مورد سوناهای مختلف می گوید: «سه نوع اصلی سونا وجود دارد – سونای خشک، مادون قرمز و بخار. بیشتر تحقیقات با کیفیت بالا روی سونای خشک سنتی انجام شده است. با این حال، تعداد فزاینده ای از مطالعات در حال انجام روی سونای مادون قرمز وجود دارد، و داده ها امیدوارکننده اما کمتر قوی به نظر می رسند. مزایا و خطرات سونا خشک و بخار .

مزایای سونا به شرح زیر است:

۱- می تواند به دفع سموم بدن شما کمک کند
بدن شما روزانه در معرض مواد شیمیایی سمی از جمله آلاینده های محیطی و مواد شیمیایی موجود در غذایی که می خورید قرار می گیرد. قرار گرفتن در معرض سونا، به ویژه نوع خشک، می تواند سموم را از طریق عرق خارج کند.

مطالعه ای که بر روی افسران پلیس در معرض یک داروی خاص انجام شد نتایج امیدوارکننده ای را نشان داد. به نظر می رسد سونا به کاهش علائم مزمنی که پس از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ظاهر می شوند کمک می کند. نشستن در سونا ممکن است به پاکسازی بدن شما از درون کمک کند.

۲- می تواند به کاهش استرس کمک کند
گرمای سونا می تواند سطح اندورفین بدن شما را افزایش دهد. اندورفین ها همچنین شامل هورمون های شادی مانند دوپامین و سروتونین هستند. سونا می تواند برای روان کلی شما مفید باشد و سلامت روان را ارتقا دهد. صرف زمان توصیه شده در سونا می تواند ذهن شما را جوان و تازه کند.

۳- می تواند به کاهش فشار خون و بهبود گردش خون کمک کند
سونا باعث شروع فرآیندهای ساده بیولوژیکی در بدن شما می شود. مطالعات نشان داده‌اند که توانایی سونا در آرامش می‌تواند به گسترش رگ‌های خونی در بدن کمک کند. این می تواند باعث کند شدن جریان خون و کاهش فشار در سر، پاها و ریه ها شود. فشار روی قلب به نوبه خود کاهش می یابد – و این باعث بهبود گردش خون می شود. مزایا و خطرات سونا خشک و بخار.

۴- ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند
در مطالعه‌ای بر روی زنان یائسه، محققان دریافتند زمان با کیفیتی که در سونا سپری می‌شود برای کاهش کلسترول کل و کلسترول بد. همچنین سطح کلسترول خوب را در بدن افزایش داد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

مزایای سونا به شرح زیر است:

۵- ممکن است علائم بیماری قلبی عروقی را بهبود بخشد
دکتر پریوالت می‌گوید: «مطالعات با کیفیت بالاتر نشان داده‌اند که بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب که در معرض سونا درمانی قرار گرفته‌اند، ضربان قلب غیرطبیعی کمتری دارند که به عنوان PVC نیز شناخته می‌شود. بیماران مبتلا به بیماری شریانی محیطی (PAD)، باریک شدن شریان هایی که اندام ها را تامین می کنند، از سونا درمانی نیز بهره مند شده اند. کاهش فشار خون، کلسترول و گردش خون بهتر می تواند به سلامت قلب منجر شود. سونا ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

۶- ممکن است برای پوست شما مفید باشد
سونا ممکن است pH پوست شما را کاهش دهد. آنها همچنین محتوای نمک پوست را کاهش می دهند، پوست را صاف تر می کنند و درخشندگی بیشتری به آن می بخشند. علاوه بر این، فعالیت ضد سمی ناشی از گرما و رطوبت بالا می تواند پوست را از عمیق ترین لایه آن جوان تر نگه دارد.

«تعریق شدید ناشی از گرما نیز با دفع سموم و ناخالصی‌ها، نوعی اثر پاک‌کنندگی روی منافذ و غدد شما دارد. این فرآیند می‌تواند منجر به پوستی سالم‌تر شود که کمتر مستعد جوش زدن است. گرما همچنین می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و باعث رشد سلول‌های سالم جدید شود .

۷- ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند
افسردگی، اضطراب و استرس همه پاسخ های بدن برای مبارزه با استرس اکسیداتیو بیش از حد بر روی مغز هستند. این باعث یک پاسخ التهابی می شود، که منجر به موقعیت هایی می شود که در آن احساس ضعف می کنید یا به طور ناگهانی پر از ترس در مورد یک موقعیت خاص می شوید. ثابت شده است که سونا سیستم ایمنی و پاسخ آن را در ورزشکاران و غیرورزشکاران بهبود می بخشد و به طور بالقوه همه این علائم را کاهش می دهد.

۸- ممکن است به درمان آرتریت کمک کند
به نظر می رسد درمان سونا مادون قرمز تا حدی از التهاب آرتریت روماتوئید تسکین می دهد. دکتر بیلی می گوید: «این فرآیند فیزیولوژیکی به رفع گرفتگی و تنش در عضلات و مفاصل دردناک کمک می کند. به این ترتیب، سونا می تواند برای کسانی که آرتریت و درد مفاصل دارند بسیار مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

۹- ممکن است به ریکاوری سریعتر عضلات کمک کند
دکتر گونزالس می‌گوید: «وقتی فردی به شدت ورزش می‌کند، پارگی‌های ریز در عضلات او ایجاد می‌شود. هنگامی که اشک بهبود می یابد، ماهیچه ها رشد می کنند و قوی تر می شوند.

گرمای سونا می تواند گردش خون را در ماهیچه های پاره شده افزایش دهد و به آنها کمک کند تا سریعتر خود را ترمیم کنند. سونا همچنین درد و تنش عضلانی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید و برای تمرین بعدی خود آماده شوید. مزایا و خطرات سونا خشک و بخار.

مشاهده لیست کامل دمپایی استخری + خرید آنلاین

نکات حرفه ای هنگام استفاده از سونا

دکتر بیلی در مورد زمان صرف شده در اتاق سونا چنین می گوید:

گذراندن ۱۵ دقیقه در سونا زمان برای تفکر خلاق و خود اندیشی می دهد. این جریان آزاد فکر می‌تواند برای سلامت روان ما بسیار مفید باشد و پس از مدت کوتاهی در گرما، ما را سرحال و با اعتماد به نفس می‌گذارد.»

نکات حرفه ای هنگام استفاده از سونا

وقتی صحبت از افزودن روغن‌های ضروری و سونا به میان می‌آید، آدورا وینکوئیست ، رایحه‌درمانگر، می‌گوید: «افزودن مواد معطر به سونا به طور کلی تجربه را افزایش می‌دهد. می توانید از روغن های ضروری برای کمک به تغییر الگوی مغز و سلول های خود استفاده کنید. روغن های ضروری می توانند مسیر واکنش احساسی ما را در لحظه از طریق استنشاق روغن مناسب و فرمولاسیون مناسب تغییر دهند.

زمانی که واکنش عاطفی خود را تغییر می دهیم، مانند یک اثر پله ای، می توانیم روند تفکر خود را نیز تغییر دهیم. این در نهایت ما را راهنمایی می کند و آگاهی ما را به عنوان یک کل به لحظه حال تغییر می دهد و اضطراب و استرس را کاهش می دهد. روغن اکالیپتوس همچنین حامل ارتعاش انبساط و آزادی است. این روغن رهایی عاطفی است که به ما کمک می‌کند تا احساسات گیر کرده و الگوهای قدیمی خشن بودن و قضاوت کردن خود را رها کنیم.» مزایا و خطرات سونا خشک و بخار .

سونا در مقابل اتاق های بخار

  • بزرگترین تفاوت بین سونا و اتاق بخار میزان رطوبت آن است. سونا روی حرارت خشک با رطوبت کمتر کار می کند. یک اتاق بخار رطوبت بیشتری دارد.
  • در یک سونا، گرما از برخورد آب به سنگ های خشک گرم می آید. از طرفی بخار آب در اتاق بخار بخار ایجاد می کند.

اگرچه هر دو دارای مزایای مختلفی هستند، مواردی که آنها را متمایز می کند عبارتند از:

در سونا، گرمای خشک برای کاهش علائم آرتریت، درد مفاصل و سایر اشکال بدن درد نشان داده شده است.
در یک اتاق بخار، بخار احتقان را کاهش داده و پاک می کند. استفاده از روغن های ضروری مانند اکالیپتوس و بابونه می تواند در اینجا کمک بیشتری کند.
بنابراین، می توانید گزینه های خود را بسنجید و با توجه به راه حلی که به دنبال آن هستید، یکی را انتخاب کنید. اگرچه هر دو برای رسیدن به آرامش و ارائه مزایای سلامتی کار می کنند، افرادی که پوست خشک دارند می توانند از اتاق های بخار استفاده کنند، در حالی که سونا برای پوست های چرب بهتر است. مزایا و خطرات سونا خشک و بخار .

مشاهده لیست کامل کرم بدن + خرید آنلاین

اما آیا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما می تواند بر بدن شما تأثیر منفی بگذارد؟ بگذارید بیشتر بفهمیم.

خطرات استفاده از سونا

در حالی که فواید زیادی وجود دارد، سونا می تواند اثرات بدی نیز داشته باشد. خوشبختانه، هر چند، به نظر می رسد این موارد نادر هستند. اثرات عمده ای که سونا ممکن است ایجاد کند عبارتند از:

خطرات استفاده از سونا

  • ناراحتی خفیف به دلیل گرما
  • فشار خون پایین
  • تکرر ادرار و تکرر ادرار
  • هیپوولمی (سطح مایع پلاسما پایین)

هیچ یک از مطالعات عوارض جانبی شدید استفاده مکرر از سونا را گزارش نکردند. بنابراین، به جرات می توان گفت که استفاده از سونا مزایای بیشتری نسبت به عوارض جانبی (خفیف) دارد. اما چه زمانی نباید به سونا رفت؟

چه زمانی از سونا اجتناب کنید

دکتر گونزالس این نکات را بیان می کند.

  • اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی شما می‌شوند یا توانایی بدن در تنظیم دما را مختل می‌کنند، از سونا خودداری کنید.
  • برخی از پزشکان توصیه می کنند در دوران بارداری از سونا اجتناب کنید. بنابراین، اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید، قبل از استفاده از سونا، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر بیمار هستید، قبل از استفاده از سونا تا بهبودی صبر کنید.
  • افراد مبتلا به فشار خون پایین نیز باید با پزشک مشورت کنند تا از بی خطر بودن استفاده از سونا مطمئن شوند زیرا ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

سونا یا گرما درمانی شامل قرار گرفتن دوره ای در معرض هوای خشک گرم با دمای بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در هر بار می باشد. سه نوع رایج سونا خشک، بخار و مادون قرمز هستند. برخی از فواید مختلف سونا مانند حذف سموم از بدن، کاهش درد در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، تقویت ایمنی و غیره به طور گسترده به ویژه در مورد سونای خشک مورد مطالعه قرار گرفته است. سونا ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض جانبی مانند تکرر ادرار، ناراحتی ناشی از گرما و فشار خون پایین شود، اما چنین مواردی نادر است. با این حال، توجه داشته باشید که در صورت مصرف داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شوند، باید از رفتن به سونا خودداری کنید. مزایا و خطرات سونا خشک و بخار .

مشاهده لیست کامل انواع مرطوب کننده بدن + خرید آنلاین

نکات کلیدی مقاله

  • سونای مادون قرمز، سونای دودی و سونای بخار برخی از انواع سونا هستند.
  • سونا، به خصوص نوع خشک، می تواند به حذف سموم از بدن شما کمک کند.
  • اگر داروهایی مصرف می کنید که تنظیم دمای بدن شما را مختل می کنند یا باعث خواب آلودگی می شوند، از سونا استفاده نکنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =

مطالب تصادفی

نسترن آرا به ما اجازه دهید که وقتی مطالب به‌روزرسانی شدند و یا مطلب جدیدی روی سایت قرار گرفت به شما خبر دهیم.
رد
اجازه دادن به اعلان‌ها